Testosteron

Testosteron to podstawowy męski steroidowy hormon płciowy, który produkowany jest głównie przez komórki śródmiąższowe Leydiga w jądrach. Syntetyzowany jest z cholesterolu. Produkowany jest również w organizmie kobiety- w nadnerczach i jajnikach lub powstaje z innych androgenów. Działanie testosteronu jest wielokierunkowe. Do jego funkcji należą:

  • kształtowanie cech płciowych w okresie płodowym oraz wtórnych cech płciowych

  • stymulacja przemian anabolicznych, takich jak wytrzymałość, siła i wzrost mięśni

  • wspomaganie adaptacji mięśni do wysiłku fizycznego

  • przyspieszenie procesów regeneracji mięśni oraz odbudowy masy kostnej

  • działanie przeciwzapalne

  • zwiększanie poziomu libido

  • zmniejszenie insulinooporności

  • działanie neuroprotekcyjne

 

Objawy niskiego poziomu testosteronu

Niedobór testosteronu charakteryzuje się typowymi objawami klinicznymi i biochemicznymi. Dochodzi przede wszystkim do spadku testosteronu w surowicy. Poziom poniżej 350 ng/dl wymaga leczenia, a u młodych mężczyzn poziom poniżej 400 jest wartością nieprawidłową.

Niski poziom testosteronu może wpłynąć znacząco na jakość życia i zagrażać wielu narządom i układom. Do objawów należą:

  • niskie libido

  • problemy z erekcją

  • niski poziom tkanki mięśniowej i problemy z jej nabieraniem

  • wysoki poziom tkanki tłuszczowej

  • zaburzenia depresyjne

  • złe samopoczucie

  • zaburzenia snu, bezsenność

  • brak odrponości na stres

  • ginekomastia

  • gorsza pamięć i koncentracja

  • niewielka niedokrwistość

  • obniżenie sprawności fizycznej i psychicznej

Czynniki wpływające na poziom testosteronu

Poziom testosteronu jest zależny od wielu czynników: wieku, stresu, diety, jakości snu, stylu życia, aktywności fizycznej. Do czynników dietetycznych związanych z niedoborem testosteronu należą:

  • niedobór białka

  • zbyt mała ilość antyoksydantów w diecie

  • niedobór witamin z grupy B, szczególnie B5 i B3

  • niedobór witaminy D3

  • nadmiar soi i produktów sojowych w diecie, ze względu na obecność fitoestrogenów

  • wysokie spożycie piwa
  • żywność w plastikowych i puszkowanych opakowaniach, ze względu na zawartość fenoli

  • niska zawartość tłuszczów w diecie

Poza dietą, na uwagę zasługują również inne czynniki, które mogą znacząco wpłynąć na poziom testosteronu. Do pozostałych czynników należą:

  • brak snu, niedosypianie

  • zaburzenia rytmu dobowego (np. praca zmianowa)

  • stres

  • pestycydy

  • leki

  • brak lub nadmierna aktywność fizyczna

  • pleśń

  • narażenie na metale ciężkie

  • niski poziom cholesterolu

Jak naturalnie zwiększyć poziom testosteronu

Dieta

  • W diecie powinny znajdować się pełnowartościowe produkty: mięso bez hormonów i antybiotyków (w tym dziczyzna), ryby, podroby, zdrowe tłuszcze, kasze, warzywa i owoce ekologiczne.

  • Istotnym czynnikiem jest odpowiednia podaż białka. W wielu przypadkach warto zastosować odpowiednio dobraną dietoterapię.

  • Należy zadbać o odpowiednią masę ciała- otyłość sprzyja zaburzeniom gospodarki hormonalnej.

  • Należy unikać żywności przetworzonej, tłuszczów trans, cukru, żywności puszkowanej oraz w plastikowych opakowaniach.

Ziołolecznictwo

W przyrodzie znajduje się wiele roślin, które mają korzystne działanie na poziom testosteronu. Odpowiednio dobrane, skomponowane i w odpowiednich proporcjach mogą przynieść wiele korzyści mężczyzną z zaburzoną gospodarką hormonalną. Zioła zwiększające poziom testosteronu to m.in.

  • Catalpa– należy do rodziny bignoniowatych i pochodzi z Ameryki Północnej i Azji. Związaki zawarte w tej roślinie zwiększają uwalnianie dehydroepiandrotestosteronu i androstendionu, które przekształcane są do testosteronu i dihydrotestosteronu.

  • Buzdyganek ziemny– roślina z rodziny parolistowatych. Stosowany był w starożytnej Grecji, Indiach i Chinach jako afrodyzjak. Roślina stosowana w odpowiedniej dawce podnosi poziom testosteronu oraz zmniejsza stan zapalny. Pobudza wydzielanie gonadotropiny, LH i FSH. W efekcie dochodzi do wzrostu mięśni i zwiększenia siły fizycznej. Ponadto Buzdyganek ziemny wpływa korzystnie na płodność u mężczyzn. Roślinę stosuje się w formie ekstraktów.

  • Fadogia agrestis- roślina należąca do rodziny marzanowatych, pochodząca z Afryki. Znana jest ze swojego pozytywnego wpływu na libido i męską gospodarkę hormonalną. Regularne stosowania wyciągów z korzenia Fadogia agrestis pozwala utrzymać prawidłowy poziom testosteronu.

  • Szczodrak krokoszowaty- roślina z rodziny astrowatych. Rośnie głównie w południowo-środkowej Syberii. Zawiera związki o nazwie ekdyzony, które mają działanie anaboliczne, adaptogenne, psychostymulujące, pobudzająca i wzmacniające. Szczodrak krokoszowaty działa wzmacniająco na mięśnie, poprawia wydajność i samopoczucie.

 

  • Kozieradka- pochodzi głównie z Indii, Turcji, Chin, Francji i Maroko. Surowcami leczniczymi są nasiona i kwitnące ziele. Saponiny zawarte w kozieradce są prekursorami w syntezie hormonów sterydowych o działaniu anabolicznym (m.in. testosteronu). Ponadto ma wielokierunkowe działanie prozdrowotne m.in. przeciwzapalne, żółciopędne, poprawiające samopoczucie, poprawiające trawienie, przeciwalergiczne, obniżające poziom glukozy, przeciwmiażdżycowe, odtruwające. Kozieradkę stosuje się w postaci odwaru,wyciągów wodno-alkoholowych, kontraktów, często w połączeniu z innymi surowcami roślinnymi.

  • Czarnuszka- należy do rodziny jaskrowatych. Pochodzi z Iraku i Turcji. Jest jedną z najcenniejszych roślin zielarskich. Zawarte w czarnuszce związki podnoszą poziom testosteronu we krwi. Ponadto obniżają poziom kortyzolu, przez co chronią przed rozpadem tkanki mięśniowej i wspomagają regenerację. Czarnuszka ma działanie wielokierunkowe, działa m.in. przeciwgrzybiczo, przeciwpierwotniakowo, przeciwnowotworowo, antyalergicznie, wzmacnia odporność, zwiększa produkcję żółci. Czarnuszkę można spożywać jako dodatek do diety w formie nasion lub oleju.

Przed zastosowaniem kuracji ziołami, warto udać się do doświadczonego fitoterapeuty w celu dobrania indywidualnej terapii. Zarówno forma przyjmowania ziół jaki i ich synergizm mają swoje odzwierciedlenie w uzyskanych efektach.

Facebook